4 en 5 december, Franz Jozef

5 december 2017 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Goedemorgen Nederland,

Gefeliciteerd met de verjaardag van Sinterklaas. Hopelijk zat er wat leuks in jullie schoen. Nou bij mij zat er een heel mooi cadeau in. Ga d'r maar even voor zitten. Het is een spectaculaire dag hier geweest. Terwijl jullie in jullie bedjes lagen beleefden wij enorme hoogtepunten. Letterlijk.

Gister hele dag gereden. Maar wat een prachtige route. Via de west coast naar Franz Josef. Bergen, waterval, meren, oceaan, dolfijnen, walvis. Even als samenvatting. De mooiste plaatjes, te mooi om waar te zijn. Hoogtepunt Ships Creek. Hoge golven en springende dolfijnen. Walvis. Gewoon helemaal gratis. Helaas korte momenten en niet vast kunnen leggen op beeld. Ook maar geen moeite gedaan want het gevoel is niet in woorden of beelden uit te drukken. Lekker gegeten in een kroeg en op naar de volgende dag.

We starten weer met de zon. Hebben we nodig om de gletsjer te zien. Gestart met de loop naar de gletsjer. Groep van 11 en een gids. Prachtig zicht op de gletsjer. Mooie tocht. Maar wat we zien is een klein stukje van de gletsjer, eigenlijk de tong zoals ze dat noemen. Het begint te kriebelen om in een helikopter erop te komen. Oei kwanta kosta. Eerst thuis berekening maken, ja ja ook ik!! Kasboek controleren. Hmmm, het moet kunnen maar er zal wel geen plaats zijn. Naar het kantoor: mogelijk 2 plaatsen om 15 uur. Hangt af van het gewicht van de 4 personen, en ons gewicht. Wachten... opnieuw vragen. Wegen; ik haat dat! Krijg je ook nog een band om met harde cijfers. Wel met ALLES aan gewogen. Maar goed het is ook wat als de helikopter niet omhoog gaat. En jawel groen licht. We mogen mee. Op naar de helikopter. Kriebels. Spannend. Wat een herrie!  Verdeling aldaar aan de hand van de cijfers. Zou ik in het vrachtgedeelte moeten? Nee ik mag bij het raam. De lucht in. Wat een ervaring. Het uitzicht! De grootte van de gletsjer. Landen in de sneeuw. Een meter wegzakken in de sneeuw. De helikopter in de sneeuw. De blauwe lucht. Liggen in de sneeuw. Wat bijzonder. En weer is het mooier dan de dag ervoor en daarvoor. Het stopt maar niet!

We vliegen terug met wat scherpe bochten. Wow! Heftig! Op de grond even bijkomen van vooral alle emotie en adrenaline. Pul bier erin met pizza. Proost! Zo naar de hot pool: privé natuurlijk voor Inge en mij. 😉 Wel jammer dat we geen goud hebben gevonden, voor de rest komen alle dromen uit. Nee ik heb het wel gevonden in m'n hart. Met een randje van gemis van Jan en de kinderen. Met jullie zou het intens geluk zijn lieve 3!