4 en 5 december, Franz Jozef

5 december 2017 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Goedemorgen Nederland,

Gefeliciteerd met de verjaardag van Sinterklaas. Hopelijk zat er wat leuks in jullie schoen. Nou bij mij zat er een heel mooi cadeau in. Ga d'r maar even voor zitten. Het is een spectaculaire dag hier geweest. Terwijl jullie in jullie bedjes lagen beleefden wij enorme hoogtepunten. Letterlijk.

Gister hele dag gereden. Maar wat een prachtige route. Via de west coast naar Franz Josef. Bergen, waterval, meren, oceaan, dolfijnen, walvis. Even als samenvatting. De mooiste plaatjes, te mooi om waar te zijn. Hoogtepunt Ships Creek. Hoge golven en springende dolfijnen. Walvis. Gewoon helemaal gratis. Helaas korte momenten en niet vast kunnen leggen op beeld. Ook maar geen moeite gedaan want het gevoel is niet in woorden of beelden uit te drukken. Lekker gegeten in een kroeg en op naar de volgende dag.

We starten weer met de zon. Hebben we nodig om de gletsjer te zien. Gestart met de loop naar de gletsjer. Groep van 11 en een gids. Prachtig zicht op de gletsjer. Mooie tocht. Maar wat we zien is een klein stukje van de gletsjer, eigenlijk de tong zoals ze dat noemen. Het begint te kriebelen om in een helikopter erop te komen. Oei kwanta kosta. Eerst thuis berekening maken, ja ja ook ik!! Kasboek controleren. Hmmm, het moet kunnen maar er zal wel geen plaats zijn. Naar het kantoor: mogelijk 2 plaatsen om 15 uur. Hangt af van het gewicht van de 4 personen, en ons gewicht. Wachten... opnieuw vragen. Wegen; ik haat dat! Krijg je ook nog een band om met harde cijfers. Wel met ALLES aan gewogen. Maar goed het is ook wat als de helikopter niet omhoog gaat. En jawel groen licht. We mogen mee. Op naar de helikopter. Kriebels. Spannend. Wat een herrie!  Verdeling aldaar aan de hand van de cijfers. Zou ik in het vrachtgedeelte moeten? Nee ik mag bij het raam. De lucht in. Wat een ervaring. Het uitzicht! De grootte van de gletsjer. Landen in de sneeuw. Een meter wegzakken in de sneeuw. De helikopter in de sneeuw. De blauwe lucht. Liggen in de sneeuw. Wat bijzonder. En weer is het mooier dan de dag ervoor en daarvoor. Het stopt maar niet!

We vliegen terug met wat scherpe bochten. Wow! Heftig! Op de grond even bijkomen van vooral alle emotie en adrenaline. Pul bier erin met pizza. Proost! Zo naar de hot pool: privé natuurlijk voor Inge en mij. 😉 Wel jammer dat we geen goud hebben gevonden, voor de rest komen alle dromen uit. Nee ik heb het wel gevonden in m'n hart. Met een randje van gemis van Jan en de kinderen. Met jullie zou het intens geluk zijn lieve 3!

Fijne Sint allemaal, Gon

1. Mollinkjes:
    5 december 2017
    Ja vandaag Sint en een gewone werkdag.
    Wij zwoegen wel.
    Genieten jullie nog maar van je laatste weekje.
    Foto's kunnen je gevoelens niet tot leven laten komen helaas!
  2. Annemiek:
    Geweldig! XXX
  3. Jan Swets:
    5 december 2017
    Wat een vette gigantische ervaring, ben jaloers, geniet ervan gon nog 1 weekje en dan ben je weer thuis xx
  4. Gerrit en Loes:
    5 december 2017
    Een hele ervaring in de helicopter( best eng vind ik 🙈) en dan liggen in de sneeuw mét zomerse kleding.
    Wat een prachtige reis.
    Gonda nog een week heel erg blijven genieten.
  5. Marieke:
    Lieve Gon,
    Wat een droom deze reis,
    geniet er nog even van meis.
    Dolfijnen, walvissen, niets te gek,
    jij bent daar echt op zijn plek.
    Sint kan helaas niets brengen,
    Americo kan geen 19.000 km rennen.
    Prachtig al die plaatjes,
    geniet ook van al je “praatjes”
    Geniet nog eventjrs daar,
    mijn gedicht is nu klaar!
    Liefs Sint en zijn Pieten!
  6. Irene:
    5 december 2017
    Geweldig mooi !! Blijf nog een week genieten van jullie fantastische reis !!
  7. Nelleke Verbeek- Groot Enzerink:
    5 december 2017
    Samen met Inge in de wentelwiek
    Prachtige plaatjes voor een mooie kiek
    Geniet nog even aan de andere kant
    Binnenkort weer op weg naar Nederland
  8. Miranda:
    In een woord genieten!!!
  9. Berdie:
    6 december 2017
    Tjeetje, wat een giga belevenissen, is je harde schijf nog niet vol, hihi, nog ff genieten daar!!! Alle liefs uit Nuenen.
  10. Arina Blom:
    6 december 2017
    Prachtig Gon, geniet er nog maar van.
  11. Anita Duijzer:
    7 december 2017
    Nog veel plezier en mooie momenten
  12. Denise Geurtsen:
    10 december 2017
    Wow, je hebt minstens weken nodig om weer te "landen" in het koude, witte Nederland!
    En stiekem ben ik jaloers (in de goede zin van het woord), een helikoptervlucht staat ook nog op mijn verlanglijstje! :) Echt gaaf!

liefs, Denise
  13. Arie de Joode:
    12 december 2017
    Wij hadden ook een walvis op het strand in Domburg jammer dat hij dood was maar toch een ervaring om te zien kan me voorstellen dat jullie er van genieten om ze te zien zwemmen